roland-eden.reismee.nl

Rondje L.A. – Onze laatste dag

Diep geslapen vannacht, en tegen mijn gewoonte in ook met het dekbed op het bed, misschien dat ik daarom zo duf wakker werd vanmorgen om 8.20 uur. Opgestaan, email/reisblog gecheckt en gedoucht. Rond 10.00 uur vertrokken voor ons laatste rondje L.A.

De eerste stop was Randy's Donuts (bekend van diverse films: Mars Attacks, The Simpsons, etc.), welke vlakbij het hotel is. Eerst foto's gemaakt en daarna de donuts geproefd. Ieder 4 donuts, maar na 2 donuts had ik er al genoeg van, veel te zoet. Gelukkig wel hete thee en appelsap voor Eden.

Na het ontbijt doorgereden naar (Scream for me !) Long Beach (grapje voor de Iron Maiden-kenners) om de Queen Mary IIte bewonderen. Het was nog niet zo gemakkelijk om er dichtbij te komen. Zeer dichtbij was geen probleem, gewoon de parkeerplaats van het hotel oprijden, maar als je een leuke foto wil maken, moet je toch naar downtown Long Beach. Uiteindelijk een parkeerplaats gevonden, schuin tegenover het schip. Downtown Long Beach doet me een beetje denken aan Florida, te nieuw, te neergezet, maar ook aan The Waterfront in Kaapstad. Zou leuk zijn om daar een volgende keer te verblijven als het niet zo ver uit de richting zou zijn van al het andere dat L.A. te bieden heeft.

De volgende stop is Malibu. Een flink eind ten noorden van Long Beach, ook aan de kust, dus het idee is om Highway 1 te nemen. Maar bij de havens is het zo druk en zijn er zoveel stoplichten dat het absoluut niet opschiet. Dus maar via de snelweg naar Santa Monica en vandaar via Highway 1 naar Malibu. Een rondje in Malibu gereden en nog even bij de surfers gekeken.

Vervolgens via Sunset Boulevard naar Hollywood gereden. In Hollywood nog een boodschap gedaan en bij terugkomst bij de auto, ja hoor, een parkeerboete. Die hadden we nog niet gehad. Ik had de auto keurig tussen twee andere auto's geparkeerd, van elke auto evenveel afstand, maar niet gezien dat ik met mijn voorwielen over de witte streep van het parkeervak stond: $45, te betalen via Internet.

Via het markante gebouw van Capitol Records de North Beachwood Drive opgereden op weg naar het Hollywood-sign. North Beachtwood Drive eindigt op een zandpad, welke je verder omhoog de heuvels in kunt lopen, waar je (een matig) uitzicht op het Hollywood-sign hebt. Persoonlijk vind ik dat je lager op North Beachwood Drive een leuker zicht hebt op de letters.

Weer terug naar Sunset voor onze volgende stop: Guitar Center. Hier waren we onze eerste zondag in L.A. al geweest, maar toen was die nog dicht. Nu wel open en we konden dus foto's maken van de handen van alle rockgrootheden. Ook ons binnen nog even vergaapt aan alle gitaren en het lawaai van alle aspirant-gitaristen door elkaar. Niemand durfde Smoke on the water of Stairway to heaven te spelen. Eden had geen interesse in een pedaal, riem o.i.d., dus we stonden alweer snel met lege handen buiten.

Op naar Beverly Hills, waar we een klein rondje hebben gereden. Op een gegeven moment die al die hoge omheiningen hetzelfde eruit. Het begon al richting 17.00 uur te lopen, dus tijd voor onze late lunch/vroeg diner. Ik had nog het hotdog-restaurant Pink's op mijn lijstje staan. Helaas weer een heel stuk naar het oosten (Melrose Avenue). Helaas omdat het spitsuur in L.A. alweer in volle hevigheid toegeslagen had. Het kostte ons bijna 30 minuten om het restaurant te bereiken en alleen maar om te zien dat men al 5-rijen dik buiten stond. Dus ook dat doen we wel de volgende keer.

Via Santa Monica Boulevard weer naar het westen gereden om via de 405 weer in de buurt van het vliegveld te komen. Ook naar het westen stond het helemaal vast, dus na 45 minuten had ik er helemaal genoeg van. Ik zag een New York Pizza-restaurant en daar zijn we eerst pizza gaan eten. Alternatief was door te rijden naar Hertz/het hotel en dan waren we ongetwijfeld weer bij de Burger King uitgekomen. Een uurtje later (19.15 uur inmiddels) was het nog steeds druk, maar we zaten ook vlakbij de 405. De 405 reed weer goed door en via de Shell (om de tank weer vol te gooien) naar Hertz.

Aangekomen bij Hertz wisten ze al dat de band gerepareerd moest worden (en blijkbaar hadden ze ook een andere auto voor mij klaar staan). De schaafwond aan de voorkant kenden ze nog niet. Even een schadeformulier invullen en ondertekenen. Als nu ook alles goed gegaan is met de volledige verzekering, moet het geen probleem zijn. Vanuit Hertz naar het hotel gelopen. Het hotel was te zien vanaf de Hertz-parkeerplaats, maar tegen het advies van Eden in, de kortste route genomen, die vlak bij het hotel bleek dood te lopen. Uiteindelijk ook nog de lange(re) route moeten lopen om bij het hotel aan te komen. Eden was er niet blij mee.

Al met al een lange dag geweest, vooral die files op Melrose Avenue en Santa Monica Boulevard vreten energie. Zo meteen deze reisblog plaatsen, douchen en wat relaxen. Morgen moeten we om 14.00 uur op het vliegveld zijn en de shuttle van het hotel rijdt elke 10 minuten. Ik heb onze check-out kunnen verplaatsen van 12.00 uur naar 13.00 uur, dus dan moeten we tijd genoeg hebben om onze tassen te pakken. De vlucht is rond 17.45 uur, dus wel zullen ook ruim op tijd op het vliegveld zijn om in te checken.

Als het goed is, komt mijn volgende (en laatste !) blog uit Nederland, als we weer terug in Rotterdam zijn. Misschien dat het vliegveld ook wi-fi heeft, dat ik nog wat plaats, maar dat zien we morgen dan wel. Anders tot van het weekend !

Ronald

Sad news... heb met veel plezier de afgelopen maand jullie verhalen gevolgd. Hopelijk blijven er nog wat verhalen over om straks live te kunnen vertellen :-) Nou ja, die zullen sowieso wel loskomen bij het zien van alle foto's die we hier nog niet gezien hebben.
Uiteraard ook benieuwd hoe jullie jullie trip samen hebben beleefd...
Voor straks, a safe trip home, grtz, Ronald