roland-eden.reismee.nl

Death Valley NP en Sequoia NP

Ik schrijf dit nu op de veranda van onze ‘rustic cabin' in Grant Grove Village, Sequoia NP, terwijl de vogeltjes fluiten en de eekhoorns rond mijn voeten rennen. Het is hier heerlijk koel (ca. 80/25 graden) en vannacht wordt 47/8 graden voorspelt. Dit is heel wat anders dan Death Valley NP, waar het vanmorgen om 6.00 uur al 102/39 graden was.

De wekker ging om 5.15 uur en een blik naar buiten wees uit dat a) het al licht was en b) zwaar bewolkt was. Toch opgestaan en de spullen bij elkaar gepakt. Bij buitenkomst lag er een grote plas met water, het had geregend. Ik ben nu 2x in Death Valley NP geweest, toch 1 van de heetste plekken ter wereld en ik heb beide keren regen gehad. Vanuit Furnace Creek naar de Devil's Golf Course gereden. Aangezien het nog steeds bewolkt was, gewacht tot ca. 7.15 uur toen de zon een beetje doorkwam en snel foto's gemaakt. Vervolgens via Furnace Creek en Stovewell Pipes het NP aan de westkant uitgereden. Ik moest tanken bij de laatste mogelijkheid in het NP en dat merkte je ook in de gallon-prijs, $4.24 !!

Sequoia NP ligt hemelsbreed maar zo'n 150 mijl van Death Valley NP, maar aangezien de Sierra Nevada er tussen ligt en er geen wegen door dwars door dit gebergte zijn, moeten we er omheen rijden. Eerst naar het zuiden, naar Mojave, CA. en vervolgens weer naar het noorden via Bakersfield, CA., ditmaal via de snelweg (Freeway 99). Deze ‘omweg' is een trip van 250 mijl en kost ons uiteindelijk een uur of 5.

Onderweg nog een laat ontbijt/vroege lunch bij Subway (vaste recept) en Monique en Luan nog even gesproken. Luan lag net in bed, maar was nog wakker. Bij Visalia, CA. van de snelweg af en door de citrusplantages naar Sequoia NP. Het laatste stuk gaat weer de Sierra Nevada in (de westkant ditmaal), want Sequoia NP zit op ca. 6.500 ft/2.100 meter hoogte. Rond 16.15 uur arriveren we bij Grant Grove Village. Het inchecken verloopt spoedig. We hebben cabin (5)13 van in totaal 27 cabins, die in het bos staan. Een ‘rustic cabin' heeft geen eigen toilet/douche, maar deze zijn vlakbij in een bijgebouwtje. Iedereen die mijn voorliefde voor k(r)amperen kent, weet dat ik dit 'erg leuk' vindt, maar een nachtje is wel te overleven.

Om 17.00 uur rijden we naar de General Grant Tree, de op-1-na grootste sequoia van het NP. Het is niet te bevatten hoe groot die boom is en op foto zetten lukt ook niet echt. De boom wel, maar dan ook de grootte te kunnen benadrukken. Vervolgens rijden we door naar Hume Lake, net bij het NP, om te tanken. Acht mijl zigzag rijden, maar er is niet alleen een meer en een benzinepomp ($ 3.89 per gallon), maar meerdere christelijke kampen. Dus ook vol met pubers, snel tanken en weer wegwezen naar onze ‘rustic cabin'.

Bij aankomst blijkt onze parkeerplek ingenomen te zijn door iemand die dicht bij de douches wil parkeren. Dan maar strak erachter parkeren en dan merk ik (en hij) het wel. Ik maak deze reisblog af en dan gaan we eten in het restaurant. Wi-fi schijnt alleen in de buurt van het restaurant/registratie te zijn, dus ik zal proberen vanavond deze reisblog up-te-loaden en mijn email te checken.

Morgen op weg naar Santa Cruz, CA., aan de kust. Wellicht dat we nog eerst even door Sequoia NP rijden, weer naar het zuiden, om General Lee (de grootste sequoia van het NP) en het Giant Forest te zien. Wel 50 mijl zigzag-weggetjes en weer naar het noorden, om vervolgens naar het westen te gaan. Dat had handiger gepland kunnen worden.

Jolanda van der Linden

Geweldig om die enorme sequoia's te zien. Wat kun je je klein voelen bij die woudreuzen. Heerlijk om bijna dagelijks jullie reisverslag te lezen.
Geniet van de rest van de reis.