roland-eden.reismee.nl

Moab – Bryce Canyon NP

Vannacht voor het eerst deze vakantie gedroomd over werk (en ook wakker geworden). Hopelijk is het nu uit mijn systeem en zal dat niet meer gebeuren. Uiteindelijk om 6.45 uur opgestaan. Eden heeft uitgeslapen tot 8.00 uur. Na een laatste ontbijt op de parkeerplaats, de spullen ingepakt en om 9.00 uur richting Bryce Canyon NP vertrokken.

Ondanks het zeer mooie weer toch besloten om niet nogmaals Arches NP in te gaan om foto's te maken. Aangezien we vandaag grotendeels over ‘scenic routes' zullen rijden, zal er nog veel natuurschoon te zien zijn. Vanuit Moab naar het noorden tot aan Freeway 70, het eerste stuk snelweg dat we zien sinds we alweer 6 dagen geledenvanuit Joshua Tree NP naar Grand Canyon NP reden. Het was maar een stukje van 30 mijl, maar het rijdt toch iets rustiger. Vervolgens Highway 24 door de woestijn naar het zuidwesten, waarbijHighway 24 het Capitol Reef NP doorkruist.

Na het NP gestopt in Torrey voor de lunch bij Subway. Voor ons was een hele groep Franse bikers en het was leuk om te zien hoe de irritatie per broodje bij de meisjes achter de toonbank opliep. Bij Subway heb je sowieso al veel teveel keus, maar als je elkaar dan ook niet begrijpt, is dat erg vermakelijk om te zien. Duurde dus wel even iets langer voor dat wij onze broodjes hadden (chicken en tuna, aangevuld met cookies/chips en pink lemonade), maar dat hadden we er wel voor over.

Na de lunch via Highway 12 richting Bryce Canyon NP door een bergachtig gebied. Wederom erg groen, en nu weten we ook waarom. Was het tijdens de lunch al wat bewolkter/donkerder geworden, nu was er een flinke onweersbui, waar we net achteraan reden en dus een klein staartje van meekregen (de eerste regen van de vakantie). Boven op de berg (ruim 7.000 ft/2.300 m. had het niet alleen geregend, maar ook gehageld. Alles was wit, het leek wel winter. Reden we in Torrey nog in 95/35 graden, bovenop de berg (na de hagelbui) was de temperatuur nog maar 47/8 graden !

Na al die dagen natuurschoon begint(m.n. bij Eden) de ‘natuur-moeheid' toe te slaan. In het tweede deel van de rit naar Bryce Canyon NP zijn we wat minder vaak gestopt/foto's gemaakt. Ook het weer hielp niet echt mee, want grotendeels flink bewolkt en in de buurt van Bryce Canyon NP kwamen we terecht in een 2e onweersbui. Ik kan me nu ook voorstellen waar die ‘flash-floods' vandaan komen, want de rotsachtige grond is hard door steen of door droogte en het water stroomt er gewoon over heen. We moesten een aantal keren door een flinke modderstroom heenrijden. Gelukkig regende het heel hard, zodat onze Mustang nu nog altijd zijn karakteristieke kleur heeft.

We waren rond 15.45 uur bij ons motel bij Bryce Canyon NP (Bryce View Lodge). Het inchecken verliep probleemloos, zelfs een kamer op de bovenste verdieping (geen bovenburen !). Maar dat zou alte mooi geweest zijn: de airco hield er plots mee op en toen we hem opnieuw opstartte, ontsteeg er een brandlucht en begon het apparaat te piepen (net een rookmelder). Receptie gebeld en 10 minuten later waren er 2 mannetjes die het (uiteindelijk) ook niet wisten. Inmiddels deed de airco het weer, dus we hebben het zo gelaten. Nu slaat hij elke 15 minuten af en start weer na een minuut of 10. Waarschijnlijk raakt die oververhit, slaat af, koelt af en start weer op. Aangezien het nog altijd bewolkt is, maakt het niet zoveel uit. Het is toch relatief koel.

Het idee was om 18.00 uur het NP in het gaan, omdat het dan wat rustiger is. In vergelijking met 10 jaar geleden (toen Monique,Eden en ik hier ook waren) is het zoveel groter/commerciëler geworden, terwijl de infrastructuur niet is uitgebreid. Maar goed, om 18.00 uur begon het te regenen, dus dan eerst maar eten en hopen dat het na het eten droog zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Toen we eenmaal zaten, begon het pas echt te hozen (wie zei er iets over bewolkt en lichte regen in Bryce Canyon NP ?).

In het restaurant werden we geholpen door een leuke serveerster met een passende Amerikaanse naam (Cherry). Fried Catfish voor Eden en Smoked Turkey Breast voor mij, aangevuld met Sprite en Coke en afgerond metdoor een Key Lime Cheesecake (!), 5 Fruits cake (met vanille ijs) en een hete thee (ik schrijf elke keer hete thee, want een 'regular tea' is hier ice tea). Vroeg gaan eten bleek een goed idee, want toen wij klaar warenmet ons eten, zaten er wel 60 man te wachten op een plekje in het restaurant.

Inmiddels regende het iets minder en werd het wat lichter, dus we besloten het erop te wagen om even het NP in te rijden (ons motel staat ca. 3 mijl van de ingang) en naar het Bryce View Point te gaan. Het was niet super, maar af en toe kwam er een beetje zon door en dat zorgde weer voor een (dubbele) regenboog. Morgenvroeg een nieuwe poging, vroeg opstaan dus. Maar eerst is mijn jeugdliefde wederom op tv (ja, laat dat profileren maar aan KISS over) met een KISSteria-special. Ik ben benieuwd.

Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat in ons hotel in Las Vegas (Golden Nugget) het gebruik van wi-fi $12.99 per dag kost. Wellicht dus dat ik de komende dagen wat minder zal bloggen, of de laptop meeneem naar Starbucks (waarvan overigens een filiaal in ons hotel zit). Tot binnenkort !

Chris

Hi guys!
Het blijft nog steeds fantastisch om alle reisverhalen te lezen. Op een of andere manier krijg ik nu heel veel trek in lemon pie met een Starbucks koffie! Mmm.
In Rotterdam wordt het steeds stiller want steeds meer mensen op vakantie. Gelukkig hoef ik alleen nog maar vandaag te werken, is Thomas morgen jarig en vertrekken wij zondag naar Zuid Spanje. Andalusië.
Groetjes,
Chris