roland-eden.reismee.nl

Grand Canyon NP – Monument Valley

Goed geslapen afgelopen nacht. Ben rond 22.30 uur naar bed gegaan en werd om 5.00 uur wakker. Met Eden afgesproken dat we de wekker een uurtje later (dus 6.15 uur) zouden zetten, maar we waren allebei om 5.30 uur wakker. Opgestaan, email en reisblog gecheckt, spullen bij elkaar gepakt en we konden om 6.00 uur vertrekken. We lieten het continentale ontbijt voor wat het was en kozen er voor vroeg in Grand Canyon NP te zijn.

Ons hotel stond bij de zuidwest kant van het NP en we moesten naar het oosten, dus we hebben het hele NP van (zuid)west naar oost doorkruist en her en der foto’s gemaakt, maar ik blijf gemengde gevoelens houden bij dit NP. We zijn alleen niet in het uiterste westen geweest, omdat a) je daar alleen met een shuttle bus kunt komen en b) daar alleen de Skywalk is. Zoals Ronald al zei is die berenduur (ca. $30 p.p. om een half rondje boven de Grand Canyon te lopen). Het was nog heerlijk koel in het park, dus lekker met het dak naar beneden. Tegen 9.00 uur werd het een stuk drukker (tourbussen) en warmer in het NP.

Het idee was om in Cameron (vlak buiten het NP) te ontbijten, maar toen na de Trading Post Cameron niets meer verscheen, begrepen we dat dit het hele plaatsje was. Uiteindelijk doorgereden naar het noorden, met een kleine detour naar Tuba City om te ontbijten (inderdaad bij Subway). Dit is echt Najavo-land en niet om te generaliseren, maar ik merkte het in het hotel, de winkel en nu ook weer bij Subway, het zijn niet de vriendelijkste mensen. Als je onderweg ook ziet hoe armoedig ze leven in krotjes, halve caravans, etc. is dat wellicht ook te begrijpen. Wat ik dan wel weer niet begrijp is dat ze allemaal in een mooie (nieuwe ?) pick-up truck rijden.

We hadden ook besloten om via Page richting Monument Valley te rijden, om omweggetje van zo’n 120 mijl om in de buurt van Page de Horseshoe Bend (een bocht in de rivier de Colorado in de vorm van een hoefijzer) te zien. Wat er in de Lonely Planet niet bij stond dat er ¾ mijl gehiked moest worden in het (grotendeels) mulle zand. En dat om 12.30 uur, dus bij temperaturen van 100/38 graden. Het was uiteindelijk wel alle zweetdruppels waard.

Na onze hike door naar Page waar we een Wal-Mart hadden gezien, om hier wat inkopen te doen (weer 28 halve liters water, 2 salades als lunch en de betreffende Journey-dvd), maar vooral even om in een airconditioned winkel even bij te komen. De lunch hebben we opgegeten in een parkje bij de dam van Lake Powel. Het idee was ook om te gaan zwemmen, maar aangezien we daar niet het meer in konden en het al 14.00 uur geweest was, besloten we richting Kayenta en vervolgens Monument Valley te rijden. In Kayenta nog even getankt en wat te drinken gekocht. Uiteindelijk waren we rond 16.00 uur bij Monument Valley.

Monument Valley is zoals je het kent van tv, films, etc. Het is alleen wel veel groener dan ik me voorgesteld had, maar misschien ligt dat aan het seizoen. Zomers is warm, maar mogelijk ook veel regen. Veel foto’s op Highway 163 gemaakt en vervolgens doorgereden naar het plaatsje Mexican Hat, waar we een overnachting geboekt hadden in de San Juan Inn.

Inchecken was geen probleem en onze kamer (nr. 18) zit vrij ver van het restaurant af (qua lawaai), maar als je mensen met kinderen én een hond en olifanten in de kamer boven je hebt zitten, kun je maar beter heel moe zijn om goed te slapen. En dat is vandaag geen probleem, na bijna 12 uur op pad geweest te zijn. Morgen hebben we een kortere rit, naar Mancos via Monument Valley en het 4-Staten punt. Er was ook een laundry (wasmachines en drogers - $1 per was, droger en poeder, heel wat goedkoper dan de $5 die ze in Los Angeles durfden te vragen), dus ook meteen de was gedaan, maar nu eerst even eten voordat het restaurant dicht is. Tot binnenkort.

PS: Het WiFi-signaal is zwak. Ik probeer de foto’s later/morgen up te loaden.

Michel + clara

Hoi Roland en Eden,
Leuk om jullie verhalen te lezen, zelfs hier en daar herkenbaar.
Heb je nog wat leuke KISS dingen kunnen scoren in LA ?
De groeten

Chris

Vanochtend om half acht opgestaan. Snel ontbeten en toen in de auto gesprongen richting de albert heyn. Je moet daar altijd vroeg zijn want dan heb je de hele ah voor jezelf. Nadat ik weer klaar was met boodschappen snel in de auto gesprongen en weer richting huis getourd. Na een flinke vijf minuten rijden was de granadoslaan weer in zicht. Thomas maar niet meegenomen op deze trip vol indrukken van alles wat te koop is in de ah en daarbij een grote donkere parkeergarage. Nadat ik wat koffie (Nespresso, what else) heb gedronken, koers gezet richting de Juliana van Stolberglaan, toch wel aan de andere kant voor H'berg/Kleiwegkwartier. Een heel andere landschap ook. Daar Angela en Julian opgehaald om vervolgens richting Schiebroek te touren om de plaatselijke markt te bezoeken. We hebben allerlei exotische fruitsoorten en kazen ingeslagen. Ook een bezoekje aan de visboer gebracht. Na een enerverende wandeling over de markt, terug naar de auto en weer naar het oude vertrouwde H'berg gereden. Heerlijk geluncht met Spaanse witte wijn en sashimi van tonijn en zalm voor de ladies, de jongens moesten het doen met ordinaire Pain Madeleine. Vervolgens tussen de exotische begroeide tuinbeplanting een beetje gebabbeld terwijl de kids onduidelijke spelletjes aan het doen waren met lego wieltjes. Om een uurtje of vier werd het tijd voor de tweede alcoholische versnapering. En de derde. Met een borrelhapje erbij. Daarna Angela en Julian weer thuisgebracht en vervolgens mij nuttig gemaakt met stofzuiger, bleekmiddel, schuurspons en dweil en oud papier, niet noodzakelijk tegelijkertijd gebruikt.
Het zijn dus niet alleen Ro en Eden die spannende verhalen hebben te vertellen! Hoe zou het met de dames in La douce France zijn? In ieder geval eentje zou nu wel aan de Franse wijn kunnen zitten!
Ik blijf jullie volgen. Kan mij voorstellen dat naar mijn avonturen ook reikhalzend wordt uigekeken. Ik doe mijn best. : )
Voortaan ietsje later beginnen met drinken.
Au Revoir