roland-eden.reismee.nl

De eerste dag in L.A.

Uiteindelijk pas om 23.30 uur L.A.-tijd naar bed gegaan en geslapen tot 6.30 uur. Meteen opgestaan en mijn favoriete werkje gedaan (Luan weet wel wat ik bedoel). Eden wil om 7.15 uur nog verder slapen en staat uiteindelijk om 7.30 uur (!) op. Nog even email gecheckt, terwijl Eden onder de douche stond, en rond 8.45 uur naar buiten.

Vandaag staat Downtown L.A. op het programma. Tien jaar geleden, toen wij ook in L.A. waren, zijn we niet naar Downtown L.A. geweest en dat heb ik altijd jammer gevonden, dus daarom tijdens deze reis zeker. Aangezien we de auto nog niet hebben zijn we aangewezen op het openbaar vervoer. Mede daarom ook juist dit hotel geselecteerd, omdat de Metro Red Line net om de hoek stopt. Kaartjes was geen probleem en gecontroleerd wordt er ook niet. Los Angeles is echt een stad voor met de auto, want de hele metro is zo goed als uitgestorven. Wat een verschil met bijv. New York of Beijing op vrijdagochtend 9 uur.

Onze trip startte bij Union Station, het treinstation van Los Angeles, met een immense wachtruimte vol met statige, lederen stoelen en mooie marmeren vloeren. Net Utrecht CS. Aan de andere kant van het station ligt El Pueblo de Los Angeles, een kleine wijk op de plek waar Los Angeles is ontstaan. Het bestaat uit een plein met een paar Mexicaanse kerkjes en huisjes er omheen. Ook is er een straatje waar het eerste huis van Los Angeles (de Avila Adobe uit 1818) staat, vol met kraampjes met Mexicaanse prullaria (een worstelaarsmasker voor Eden a.k.a. El tostada mexicana) en eettentjes (waar wij Mexicaans ontbeten hebben).

Vervolgens naar het Financial District gelopen. Stel je er niet te veel van voor, met 6-7 wolkenkrabber(tje)s ben je er wel. Heel wat anders dan Wall Street of Hong Kong, maar wel heel herkenbaar van de tv en films. Ook een stop gemaakt in de nieuwe Walt Disney Concert Hall, zowel van buiten als van binnen een hele bijzondere architectuur. Ook op straat is het bijzonder rustig. Toen we meer naar het historische centrum liepen werd het pas wat drukker, maar niets vergeleken met de drukte op straat hier in Hollywood. Rondje door het historische centrum gelopen, maar het historische bestaat vooral uit oude wolkenkrabbers/flatgebouwen zoals je die ook in bijv. Greenwich Village in New York hebt. Op Pershing Square was een mural van Michael Jackson, gemaakt van blikjes. Overigens hoor je hier veel Michael Jackson, in restaurants, winkels, auto's, etc. Nog even de Grand Central Market in geweest (een 'indoor' markthal met vooral veel eettentjes) en met de metro terug naar het hotel, want het was inmiddels ook al flink warm geworden.

Ik heb eigenlijk nog niets over het weer verteld. Gisteren toen we aankwamen was het geheel bewolkt en volgens de piloot zo'n 17 graden (Celsius). Vanmorgen eigenlijk precies hetzelfde, maar rond een uur of 10 waren de wolken verdwenen en scheen de zon volop. Ik schat een 25 graden, maar gelukkig ook een briesje, zodat je het verbranden in ieder geval niet voelt. Ik had natuurlijk geen zonnebrand of petje bij me, het was immers zwaar bewolkt vanochtend. Ach, ben ik alvast een beetje bijgekleurd, want bleek in een auto zonder dak past ook niet.

Bij terugkomst in het hotel was de kamer nog niet opgeruimd. Eden nam een duik in het zwembad(je) en ging vervolgens een dutje doen. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit echt last van jetlag heb, dus ook deze keer hoop ik er met 2 avonden op tijd naar bed aan gewend te zijn. Natuurlijk kwam housekeeping net toen Eden sliep, dan maar alleen de badkamer.

Rond 18.00 uur naar Amoebe Records gelopen. De enige platenzaak die er nog is in Los Angeles en een wel block groot. En dat is meteen ook een beetje het probleem, te groot, teveel, teveel hetzelfde, nieuw en gebruikt. En van de echt interessante dingen (vinyl, 7''s, 12''s, merchandise) hadden ze niet echt veel. Ik heb nog even getwijfeld om mijn collectie uit te breiden met cassettebandjes van KISS, maar die zagen er wel heel erg gebruiktuit, dus zelfs voor $1.99 heb ik het niet gedaan. InAmoebe ging bij ons beiden het licht een beetje uit, want natuurlijk vanmorgen al veel gelopen. Via Subway en een drogisterij (1 liter Listerine met kaneel/mint smaak voor $5.99) terug naar het hotel. Nog even douchen, baseball op tv kijken en naar bed. Morgen weer een dag.

Reacties

Reacties

Luan

Leuk verhaal, maar ik mis je zo!
Ik ben gisteren de hele dag naar Scheveningen geweest. Ik ben op m'n rug, boven mijn bil, een beetje verbrand. Nogmaals ik mis je zo...kus knuffel voor jou En ook voor Eden. Luan

Monique

Wat een uitgebreid verslag...heerlijk om te lezen. Ik zal het wel missen straks...maar af en toe internet-plek opzoeken.
Heeft Eden dat masker gekocht? Alleen al zijn blik lijkt dodelijk :-).
Liefs
PS Luan wist inderdaad wat je bedoelde.

Chris

Hi guys,
Gisteren van Monique de link naar jullie blog gekregen. Erg leuk om deelgenoot te kunnen zijn van jullie reisverslag.
Gisteren was Luan heel de dag onder mijn hoede. We hebben met Luan een heerlijke stranddag gehad samen met de buurjongens, een buurvriendinnetje, de buurvrouw, Thomas en ik. Ze heeft bijna de hele dag in de zee gelegen en is er alleen uit geweest voor een lunch in de überhippe strandtent Wij. De kids hebben zich tegoed gedaan aan frites met kroketten en mayo, ketchup en appelmoes. Ik kreeg voor 18 euro 5 stukjes tonijn en 5 stukjes zalm. Gelukkig houdt Thomas niet van kroketten (hij heeft nog af toe over de chili con carne waar de lepel in blijft staan... :))
Ik had ietsje beter Luan's rug in de gaten moeten houden.
Toen we rond acht uur thuis waren zaten Tom en Monique al lekker aan de wijntjes en daarna gevolg door prosecco mét aardbei in het glas!
In tegenstelling tot Luan heb ik geen flauw idee wat jouw favoriete klusje is : )
Ik blijf jullie volgen. Heel veel plezier in de USA en met elkaar!
Greetzzzzzzz

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!