roland-eden.reismee.nl

De reis naar Los Angeles

Ik typ dit in het vliegtuig (dat is een zinnetje dat ik altijd al eens heb willen opschrijven...), schuin opgevouwen achter de laptop. Het lijkt wel of die vliegtuigstoelen steeds kleiner worden (of zou ik steeds...? Nee, toch niet, want Eden vindt ook dat hij met de jaren steeds minder ruimte heeft). We zijn nu op zo'n 2/3e van de vlucht (nog zo'n 4,5 uur vliegen) en de verveling begint een beetje toe te slaan, dus maar even werken aan ons reisblog.

Vanmorgen om 5.45 uur wakker, meteen opgestaan. Ik realiseerde me (gelukkig) ook meteen dat ik gisteravond vergeten was mijn haren te laten knippen/millimeteren (letterlijk !) door Monique. Na mijn dagelijkse, ochtelijke routine van email checken, ontbeten. Monique en de rest van de familie stond rond 6.30 uur op. Na de knipbeurt, douche en het aankleden om 7.37 uur vertrokken vanuit Rotterdam richting Düsseldorf Airport. De website van AirBerlin gaf aan dat we er uiterlijk 3 uur voor ons vertrek van 13.00 uur moesten zijn, dus ruim op tijd. Zowaar in Nederland een keer geen file, maar in de buurt van het vliegtuig een paar kilometer langzaam rijden en stilstaan.

Monique zette Eden en mijzelf af bij Departures en ging vervolgens de auto parkeren. Het was nog voor 11.00 uur, dus de incheckbalies waren nog niet open. Sterker nog, de hele vlucht stond nog niet op het bord. Dat veranderde snel na 11.00 uur. We stonden redelijk vooraan in de rij en vroegen bij het inchecken om mooie plaatsen (an aisle seat in the front of the plane). Hetgeen rij 48 betekende, dus nog net niet het vliegtuig weer uit. Maar wel zowel aan het gangpad als aan het raam.

Na nog een afscheidsdrankje bij Starbucks (ongetwijfeld de enige Starbucks zonder WiFi) begeleiden Monique en Luan ons naar security. Eerst kussen, dan slikken en de stap zetten. Het volgende moment zijn wij vier weken zonder onze liefies. Monique en Luan gaan overigens ook op vakantie, naar Frankrijk (Eurodisney, een woonwagenkamp in the middle of nowhere en naar St. Malo). Na security (in 1x doorgelaten, niet teruggestuurd, geen schoenen uit) en de douane nog even een broodje gegeten voordat we ons om 12.00 uur bij de gate moesten melden, 1 uur voor vertrek van het vliegtuig. 40 minuten van dit uur werden gebruikt door de grondstewardessen om iedereen met 2 stuks handbagage, of zwaar uitziende handbagage, minimaal 1 stuk afhandig te maken (onder in het vliegtuig). Om 12.45 uur geboard, maar een vertrektijd van 13.00 uur zouden we niet meer halen. Het werd uiteindelijk een vertraging van 50 minuten. Mede omdat de bagageband kapot was.

Deze vlucht van Air Berlin doet mij aan vluchten van vroeger denken: kranten en tijdschriften voordat je instapt, geen luxe als schermpjes in de hoofdsteunen (nee, gewoon een aantal schermen in het midden van het vliegtuig waar op in Duits-nagesynchroniseerde films worden vertoond), nootjes (die koekjes bleken te zijn), warme doekjesen die steeds kleiner wordende vliegtuigstoelen waar ik het al eerder over had. Na een warme lunch (kip met aardappelpuree en boontjes voor Eden, pasta met champignonsaus voor mij - overigens goed te eten), mijn iPod op en zowaar nog even geslapen, ondanks een niet stilzittende Eden en ruftende voor-buurman. Toen ik wakker werd vlogen we inmiddels boven het poolijs tussen Groenland en Canada, een machtig gezicht !

< Inmiddels aangekomenin de hotelkamer in Los Angeles 21.47 uurL.A.-tijd, 6.47 uurNL-tijd>

Ik heb bovenstaand stukje nog eens nagelezen en ik had inderdaad veel tijd in het vliegtuig, het vervolg zal wat meer to the pointzijn

Laughing

In het vliegtuig verder de krant uitgelezen en het hoofdstuk Los Angeles uit de Lonely Planet. Ca. 1,5 uur voor de landing kregen we nog een echte amerikaanse lunch geserveerd (koude meat loaf, aardappelsla, brownieen crackers & cheese (uit NL, dat dan weer wel)). Rond 16.00 uur (L.A.-tijd) geland, rond 17.30 uur door de security en vooral de uitgang (meerdere rijen die uiteindelijk bijeenkwamen bij 1 mannetje, die vaniedereen, stuk voor stuk, de douane aangifte ging controleren, die ook al door de security was gecheckt en geparafeerd (Roland, niet verder over nadenken).

In deaankomsthal was een ATM snel gevonden, nog een flesje water gekocht, zodat het wisselgeld voor fooitjes gebruikt kon worden. Ook het vinden van onze transfer naar Hollywood was geen probleem, alleen het duurde even voordat het juiste busje ons gevonden had. Na nog een extra rondje op het vliegveld om te controleren of er toch echt geen meer mensen richting Hollywood wilden, gingen we rond 18.00 uur op weg.

Ook in L.A. kennen ze op vrijdagavond een spitsuur, dus rond 19.15 uur arriveerden we bij het hotel. Inchecken verliep allemaal heel soepel, zodat we nu op een rustige, niet-roken kamer zitten met twee bedden. Precies zoals we het wilden. Na even opgefrist te hebben, zijn we naar Mel's Drive In gelopen (een diner die we vanuit de transfer gezien hebben) om daar nog even snel wat te eten: chili-burger, cheese-burger, fresh lemonade & Sprite met refills, een apple pie met cinamonsauce en thee voor $31.50, inclsief tax). Naeen kort rondje over Hollywood Boulevard (maar eigenlijk te moe om sterren te kijken), dus maar snel naar het hotel, douchen, het nieuws bijlezen,de mail en reisblog bijwerken en dan meteennaar bed. Welterusten !

Playlist Roland:

Playlist Eden:

• Scorpions - Sting in the Tail
  • FIFA09

Liefie

Heerlijk om al zo uitgebreid te kunnen lezen wat jullie meemaken! Luan moest huilen toen jullie door de douane gingen en zegt nu (vrijdagochtend 8.20 uur) dat ze jullie al heel erg mist. En ik natuurlijk ook! Kan niet wachten op de volgende update :-)

Ronald

Hey Roland en Eden, leuk om jullie reis op deze manier te volgen! En inderdaad, jullie vervoermiddel is top! Hoe rijdt ie? :-) Veel plezier, en tot 'reads'...

Anouk

Americagangers!! Gaaf, wat jullie allemaal gaan doen zeg! Ik heb weer een deja-vu gevoel, Amerika blijft natuurlijk een geweldig land om door te reizen. Vergeten jullie as zondag niet om een oranje shirt aan te trekken :-).
Jongens, have fun! en tot volgs...
Anouk